Læreplan for tverrfaglig samarbeid i henhold til fagfornyelsen lk20 og fagene kunst og håndverk, naturfag, matematikk, programmering eller koding, norsk og engelsk.
Beskrivelse:
Hover:bit er et rask og smidig luftputefartøy for micro:bit. Det bærekraftive designet bruker resirkulert papp, og elevene skal designe sin helt egen variant.
Passer for: 6. – 10. klasse
Timeantall: 6 – 18
Utstyr:
Vi har alle ulike interesser, noen liker design og kunst, mens andre liker naturvitenskap og matematikk. Vi lærer best når vi holder på med noe vi er interessert i. En god måte å få elever engasjert er ved å la dem jobbe med det de selv synes er morsomt. Tverrfaglige prosjekter gir elever mulighet til å jobbe med ulike fag, selv om de først og fremst og i utgangspunktet var interessert i noe annet.
Elevene vil de ha en bedre forståelse for alle områdene i prosjektet. De vil også ha en bedre sjanse til å mestre fag som tidligere var utfordrende.
Her er en liste med mulige oppgaver
Hover:bit er et STEAM-basert byggesett som kombinerer praktiske ferdigheter, vitenskap og koding.
Kraftige dronemotorer fyller en pute med luft som skyver hovercraften fremover i opptil 30 km/t.
Hover:bit styres og programmeres med micro:bit en liten datamaskin laget av BBC for bruk i utdanning. Les mer om den nedenfor.
Det tverrfaglige samarbeids-prosjektet kan kombinere fagene: Matematikk, Kunst og Håndverk, Naturfag, Geografi, Historie, Norsk og Engelsk.
Undervisningsopplegget er laget i tråd med fagfornyelsen LK20, kompetansemålene og de overordnede målene i læreplanen.
Timeantall: 6 – 18
I dette prosjektet skal elevene studere og utforske svevefarkosten (hovercraft) Hover:bit. Et friksjonsløst kjøretøy med en stabil konstruksjon.
Elevene skal:
I linken nedenfor finner du de ressursene din skole trenger for å kunne gjennomføre et tilsvarende opplegg.
Vi vet hvor viktig det er å føle seg trygg på de læremidlene og virkemidlene man skal benytte i undervisningen. Derfor tilbyr vi å gjennomføre kurs og kompetanseutvikling for lærere.
Dere får kompetanse innen bruk av; micro:bit, programmeringer (makecode), elektronikk, bruk av 3d-printer, laserkutter og vinylkutter. I tillegg til kompetanse innen feilsøking.
Det å få hjelp til den første gjennomføringen kan være en viktig faktor. Dette er noe vi har god erfaring med. Derfor noe vi i MakeKit kan bistå med.
Vårt bidrag kan avtales med skoleledelsen.